Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Piloti cvičí v Pardubicích taktiky boje. Sestřelují se na trenažérech

  9:55aktualizováno  9:55
Čeští, maďarští a němečtí piloti trénují v těchto dnech v Pardubicích taktiky vzdušného boje. Ve specializovaném výcvikovém centru zvládnou na osmi trenažérech desítky letů denně. "Vzdušný boj je vlastně taková šachová partie," říká zkušený pilot.

Letci se v Pardubicích zdokonalují v taktice vzdušných soubojů. Nacvičovali třeba ochranu letky taktických bombardérů, které měly za úkol zlikvidovat vytyčený cíl. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Pilot gripenu uviděl na svém monitoru, že se k němu blíží raketa z nepřátelského stroje. Předal instrukci svému německému kolegovi, pokusil se ještě o riskantní výkrut, ale to už se jeho stroj řítil mezi skaliska. Bombardéry, letící směrem k Praze, přišly o jednu ze čtyř stíhaček, které se měly postarat o jejich bezpečnost.

Centrum leteckého výcviku Pardubice

Středisko vzniklo v březnu 2004 jako součást Leteckých opraven Malešice.

Letos na summitu NATO padlo rozhodnutí, že zde vyroste výcvikové středisko pro piloty Aliance.

Už dnes zde ale nacvičují taktiku boje například afghánští piloti nebo stíhači ze zemí NATO. Na trenažérech střediska lze simulovat obsluhu vrtulníků Mi-17 a Mi-171 a stíhaček JAS 39 Gripen nebo L-159.

Několikrát denně teď nad Českou republikou probíhají podobné souboje, ovšem pouze virtuálně v pardubickém Centru leteckého výcviku. V těchto dnech se tu taktice leteckých soubojů cvičí stíhací piloti české, maďarské a německé armády.

"Jsem tu velmi spokojený, zdejší výcvikové centrum poskytuje velmi dobrý trénink leteckých soubojů," uvedl pilot německé armády Rene Birholz. Posadil se do jednoho z řady křesel a sledoval na obří obrazovce, jak si s ochranou bombardérů poradí jeho kolegové.

"Naše služby ušetří desítky milionů korun"

"Piloti se vždy rozdělí na červený a modrý tým. Červení jsou vlastníci území, modří jsou oponenti, kteří chtějí zasáhnout nějaký cíl," uvedl zástupce ředitele střediska Jaroslav Štefl.

Služby, které poskytuje pardubické výcvikové centrum státům NATO, podle něj dokáží ušetřit desítky milionů korun. "Těžko říct, kolik přesně vyjde jedna hodina letu na gripenu, ale jenom na dvacítce misí se tady ušetří kolem deseti milionů korun," uvedl Štefl.

Fotogalerie

Piloti se v Pardubicích neučí létat nebo jakkoliv ovládat stroj. Jezdí sem už zkušení letci. Náplní výcviku je jediné: výuka taktiky boje.

"Trénujeme zde takzvaný boj na dálku, tedy za hranicí viditelnosti. Ve válce už dnes sice dojde na vzdušný souboj, až když vše ostatní selže, v mírových misích je však jejich znalost stále potřebná," řekl pilot jedné z letek Pavel Štrůbl.

Ten vymýšlí různé bojové scénáře, které skupiny pilotů opakovaně absolvují a na záznamech si pak ukazují, kdo kde udělal chybu.

"Chyba se nestane v okamžiku, kdy je letoun sestřelen. Je to většinou malý kamínek kdesi na začátku boje, který se následně projeví někde zcela jinde. Je to stejné, jako třeba když hrajete šachy, tohle je vlastně také taková šachová partie," dodal Štrůbl.

Vše je umístěno v dokonalé odstíněné místnosti. "Je to jednak proto, aby nedocházelo k rušení signálů uvnitř, a také proto, aby nikdo nemohl třeba vzduchem přijímat signál zevnitř," dodal Štefl.

Výcvikové středisko pro stíhací piloty stálo kolem padesáti milionů korun a patří mezi nejmodernější na světě. V kokpitech se dají nasimulovat prakticky jakákoliv letadla, nyní jsou zde k dispozici gripeny a české L-159.

Autor:




Hlavní zprávy

Rychlý venkovský hrnec pro celou rodinu
Rychlý venkovský hrnec pro celou rodinu

Nakrmte rodinu s minimální námahou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.