Kamion projíždějící po provozované první části obchvatu Chrudimi.

Kamion projíždějící po provozované první části obchvatu Chrudimi. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Úleva pro Chrudim. Obchvat městu pomohl, ačkoliv je hotový jen z půlky

  • 12
Chrudim už není dopravním špuntem kraje. Přesně měsíc od otevření první části obchvatu jsou dříve ucpané ulice volné i ve špičce. Zatížení se přeneslo do jiných částí Chrudimi, ale kolonám se lze vyhnout.

Patnáct kilometrů z Pardubic přes Chrudim do Slatiňan bylo možné jet čtvrt hodiny, když přálo štěstí. Půl hodiny v běžné dopravní špičce. Anebo tři čtvrtě hodiny a déle, když se nedařilo.

Teď je vše jinak. Nová šestikilometrová silnice kolem města se po měsíci provozu osvědčila. Třebaže končí tak trochu v polích a její vyústění za Slatiňany bude nejdříve za tři roky. Pokud řidiči spěchají, nezůstanou ve městě trčet v zácpě. Silnice, o níž kritici mluví jako o poloobchvatu, pomohla více, než se čekalo.

„Ulice nejsou prázdné, ale jsou nádherně průjezdné,“ řekl místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček. Obchvat ale přenesl zatížení do jiných čtvrtí, které se teď radní pokusí ochránit. Auta do centra ovšem může znovu vrátit chystaný sjezd u Medlešic.

1. Čtyři cesty přes Chrudim. Každý si vybere

Největší úlevu město zažilo kvůli tomu, že je nyní možné jet směrem na Pardubice přes Chrudim po několika trasách, vedoucích po obchvatu či mimo něj. Všechny časově vycházejí podobně. Cestu mezi Slatiňany a Pardubicemi lze po nich zvládnout za čtvrt hodiny i méně, a to při správné volbě trasy dokonce i během dopravní špičky.

„Díky obchvatu se doprava ve městě rozmělnila. Ulice Pardubická či Palackého se uvolnily, naopak ve směru od nemocnice je větší zatížení. Jsou delší fronty na kruhové křižovatce u Kauflandu, ale nedá se říct, že by byly extrémní,“ uvedl vedoucí odboru dopravy Městského úřadu v Chrudimi Martin Klimek.

2. Auta se přelila ke Kauflandu a do Václavské ulice

Protože obchvat Chrudimi je nedokončený, auta jedoucí od Pardubic sice minou zahuštěné centrum, ale pokud budou pokračovat směrem na jih, sjíždějí z obchvatu nedaleko Kauflandu zpět do města. Osobní auta si zkracují cestu do Slatiňan přes Václavskou ulici, kde místní odhadují nárůst dopravy o třetinu.

Radní se báli, že situace bude horší. „Strach měl velké oči,“ řekl místostarosta Chrudimi Miroslav Tejkl. Ve Václavské ulici nyní častěji hlídají strážníci, aby odradili kamiony, které tudy nesmějí jezdit. „Připravujeme opatření, které zklidní provoz ve Václavské ulici. Chceme, aby se tam objevily středové ostrůvky,“ uvedl Klimek.

3. Potřebuje Chrudim další sjezd do města?

Kdo přijíždí do Chrudim po obchvatu od Pardubic, nemůže odbočit u Medlešic na silnici vedoucí na Pardubickou ulici jako dříve, ale je donucen do města jet oklikou. To někteří místní politici považují za chybu a chtějí, aby Ředitelství silnic a dálnic do léta otevřelo nový sjezd u Medlešic, který pomůže firmám v severní průmyslové zóně. Na druhou stranu hrozí riziko, že kolony se do Pardubické a Palackého ulice zase vrátí. Politici v městské radě nejsou jednotní v tom, zda je to rozumný krok. Opozice sjezd vyžaduje.

„Svobodní jsou pro rychlé vybudování sjezdu u Medlešic, minimálně kvůli malé průmyslové zóně. Zároveň je však nutné značením zamezit, aby si kamiony zkracovaly cestu přes město,“ uvedl zastupitel Josef Káles ze Strany svobodných občanů.

Instruktor Autoškoly Chrudim Vladimír Blažek má pochybnosti, že značení nákladní auta odradí. „I když tam dají zákaz vjezdu pro auta nad tři a půl tuny, stejně tam bude dodatková tabulka, která povolí vjezd zásobování. Víte, jak to je. Když tam nebude stát policie, odbočí všichni,“ uvedl Blažek.

4. Stížnosti: Špatný sjezd, vlny i sedmdesátka

Jeden problém obchvatu zjistili řidiči už první den. Je jím sjezd z obchvatu na silnici I/17 vedoucí od Vysokého Mýta. Kdo jede do Chrudimi, musí dávat přednost v jízdě autům z obou směrů. „Celý obchvat se mi líbí, ale toto místo není dobré. Když chcete jet na Chrudim a odbočujete doleva, je to trochu nebezpečné. Škoda, že tu nepostavili mimoúrovňovou křižovatku,“ řekl instruktor autoškoly Vladimír Blažek.

Někteří řidiči si stěžují na terénní nerovnosti na silnici, podle stavbařů jsou v normě. Jiní kritizují špatné umístění návěstidel i malé písmo na nich. A asi všem vadí sedmdesátka na obchvatu, která je tam ale jen přechodně kvůli novému povrchu. „Na jaře by mělo omezení rychlosti zmizet,“ řekl Trávníček.