Okolí pardubického nádraží zatím není prostorem, kterým by se mohlo město...

Okolí pardubického nádraží zatím není prostorem, kterým by se mohlo město chlubit. | foto: Michal Klíma

Termíny opravy okolí pardubického nádraží se dostávají mimo realitu

  • 13
Na paniku je brzo, tvrdí politici z vedení Pardubic. Jenže je také zřejmé, že se příprava opravy náměstí Jana Pernera u nádraží dostává do skluzu. Přitom podmínkou, aby radní dostali na stavbu 100 milionů ze Švýcarska, je, že hotovo bude ještě letos.

Není vydané územní rozhodnutí, tím pádem radní Pardubic nemají ani stavební povolení a také ještě nezačali soutěž, ve které potřebují vybrat stavitele rozsáhlého projektu za zhruba 200 milionů korun.

Přesto stále doufají, že do Silvestra budou mít kompletně opravený prostor mezi vlakovým nádražím a lihovarem. Právě tato skutečnost je podmínkou získání tučné dotace ze Švýcarských fondů. „Zatím nechci podléhat nějaké panice. Stále věřím tomu, že vše v pořádku stihneme,“ řekl primátor Martin Charvát.

Jeho optimismus může být dán tím, že nestál v čele radnice v době, kdy politici a úředníci připravovali například opravu Tyršových sadů nebo třídy Míru. Vždy se museli potýkat s ohromnými komplikacemi, jak při získávání potřebných razítek, tak i při výběru stavební firmy.

„Jak už roky pozoruji situaci v Pardubicích, tak bych za hraniční termín dokončení stavby považoval Vánoce 2017. Dokončení ještě letos považuji za přání z říše snů,“ uvedl zastupitel prvního městského obvodu Filip Sedlák.

Podobně mluví i zástupci opozičních stran zasedající ve velkém zastupitelstvu. „Když vidím, s jakými termíny pracují lidé z vedení města, musím říct, že je považuji za velmi optimistické, až nereálné,“ uvedl zastupitel za ODS Karel Haas.

Náhradní řešení: nákladný projekt zaplatí Evropská unie

Názor politiků navíc na posledním zasedání zastupitelstva nepřímo potvrdili i úředníci. Například šéf stavebního úřadu Jiří Vopršal uvedl, že územní rozhodnutí určitě nebude vydané v nejbližších týdnech.

„Kdyby šlo vše ideálně, mohlo by být do konce května. Už nyní ale víme, že tam bude zhruba šest námitek, takže pak by to mohlo být spíše do konce června,“ uvedl Vopršal s tím, že stavební povolení by pak mohli tvůrci projektu získat nejdříve na konci prázdnin. Ovšem ani to zatím nebere radním víru, že se vše stihne.

„Termínů jsem slyšel už několik. Počkám si na vydání územního rozhodnutí a pak se rozhodneme, co dál,“ uvedl primátor, který však má i náhradní plán.

Ten by obnášel to, že by se radní pokusili získat na opravu náměstí Jana Pernera peníze z Evropské unie. „Tato možnost tady existuje. Ale je potřeba říct, že to je stále jen varianta B“,“ uvedl Miroslav Janovský, který se na radnici stará o dotace.

Soutěž by mohla běžet zároveň s vydáváním povolení

Radní mají přitom připravenou ještě jednu fintu, která by mohla celou přípravu o něco urychlit. Ovšem i ta vychází z předpokladu, že se v celém procesu už neobjeví ani jeden zádrhel.

„Během léta bychom zároveň mohli žádat o stavební povolení a také provádět soutěž na dodavatele stavby,“ uvedl náměstek primátora Jan Řehounek.

Politici už znají také termín, dokdy mají čas získat všechna možná povolení. Prvního září je podle nich nejzazší termín, ve kterém lze stavbu začít tak, aby se stihla dodělat ještě do konce roku, jak si dala do podmínek švýcarská strana.

„Myslím, že se jen při soutěži na dodavatele stavby může objevit hned několik potíží, které celý proces zbrzdí,“ říká k tomu bývalá primátorka a zastupitelka za Sdružení pro Pardubice Štěpánka Fraňková.

Věrně situaci na posledním zasedání zastupitelstva shrnul šéf odboru Rozvoje a strategie Miroslav Čada. Podle něj nyní úředníci při přípravě stavby běží hned na několika úrovních současně a budou doufat, že vše vyjde, tak jak má.

„Uděláme vše proto, aby se nyní nedůstojné okolí nádraží opravilo. Švýcarskou stranu o všem informujeme, jsme v kontaktu. Nic určitě nebalíme,“ dodal Martin Charvát.