Romantická divočina má být místem stavby silnice.

Romantická divočina má být místem stavby silnice. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Přírodní park Červeňák, nebo silnice. Rozhodne i to, zda armáda sleví

  • 11
Radní Pardubic a zástupce ekologických organizací rozděluje otázka, zda stavět přes oblast pod nemocnicí zvanou Červeňák silniční propojku z Višňovky, nebo ji raději zachovat a pustit do ní veřejnost. Přitom klíč k řešení drží někdo jiný - armáda.

Veřejná debata nad budoucností přírodní lokality Červeňák na břehu Chrudimky začala v pardubickém Divadle 29 idylicky. Primátor Martin Charvát, Miroslav Seiner ze spolku Chráníme stromy i opoziční zastupitel Aleš Klose se před plným sálem shodli na tom, že vojenský prostor je přírodně velmi cenný a že ho stojí za to zachovat.

„Určitě to není tak, že tam chystáme nějaký prostor pro developerskou výstavbu,“ řekl primátor a vyslechl si potlesk.

Jenže vzájemná shoda a porozumění rychle vyprchalo. Členové ekologicky smýšlejících organizací jsou totiž zásadně proti tomu, aby radní přes území, kde žije několik chráněných živočišných druhů, vedli silniční propojku z Višňovky do Pardubiček.

„Budování propojky není postaveno na žádné domyšlené dopravní koncepci a je vedením města obhajováno snadno vyvratitelnými a dokonce navzájem rozpornými argumenty,“ uvedl Miroslav Seiner, který se s primátorem dostal hned několikrát slovně do křížku.

Asi největší spor oba muži vedli o to, zda město dělá dost pro to, aby pozemky v lokalitě získalo od státu. Stále totiž patří Armádě České republiky a z debaty vyplynulo, že nebude vůbec snadné je získat.

„Nepodali jsme oficiální žádost o převod pozemků na město, to je pravda. Na druhou stranu ale intenzivně jednáme s ministerstvem obrany o možnosti bezúplatného převodu této lokality. Bez tohoto jednání bychom za pozemky určitě museli platit, poslední částka, která zazněla, byla kolem 40 milionů korun,“ uvedl primátor s tím, že takovou sumu rozhodně za Červeňák zaplatit nechce.

Cena pozemků je podle primátora vysoká

„Pokud pro vás takovou cenu má, tak máte možnost kandidovat ve volbách, vyhrát je a pak o koupi rozhodnout. Pro mě takovou cenu pozemky prostě nemají,“ odvětil Martin Charvát jednomu z kritiků.

Hlavní potíž je ale v tom, že pokud město při jednání s armádou neuspěje, tak se nebude stavět ani silnice, ani u Chrudimky nevznikne jakási přírodní rezervace se zázemím pro lidi, jak si představuje Iniciativa přírodní park Červeňák.

Lokalita Červeňák

Území podél Chrudimky v oblasti kopce zvaného Vinice je spjato s nejstarší historií Pardubic. Na ostrohu nad tokem řeky je ve druhé polovině 13. století doložena existence osady zvané Pordoby, tedy počátků Pardubic. V roce 1843 tam byl postaven hostinec a Vinice se stala oblíbeným výletním místem Pardubáků. V roce 1919 se Pardubice staly sídlem vznikajícího železničního pluku. V roce 1934 započala stavba nového Prokopova mostu a vojáci starý ocelový most z roku 1910 nejprve přesunuli o 20 metrů vedle a nakonec jej v roce 1937 jako dar od města převezli na technické cvičiště, kde je dodnes. Dle kdysi červeného nátěru se mu říkávalo „Červeňák“. Most jako hlavní dominanta lokality tak dal pojmenování nynějšímu přírodnímu území. Zdroj: www.ppcervenak.cz

„Vedení města neplní letošní usnesení zastupitelů, aby intenzivně pracovalo na získání všech pozemků armády na bývalém vojenském cvičišti do majetku města. Stále tak reálně hrozí, že pozemky připadnou investorovi, který je získá v dražbě,“ řekl Seiner.

Primátor na to odvětil, že město má v každém případě na pozemky předkupní právo a že rozhodně chce od armády Červeňák získat.

„V tomto jsme ve shodě, jen je nutné celou věc předjednat. Bohužel na ministerstvu je čím dál větší tlak na to, aby se armáda nezbavovala svého majetku bezúplatně, takže to bude složité,“ dodal Charvát.

Oficiálně tak zatím je Pod Vinicí stále vojenský prostor, do kterého má veřejnost vstup zakázán. Armáda to však vůbec nekontroluje.