Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zlatá přilba je na metanolu závislá, pijí ho všechny motorky

  8:55aktualizováno  8:55
Metanol v poslední době rozsévá smrt, ale na oválu v Pardubicích-Svítkově, kde se jezdí populární Zlatá přilba, na něj nedají dopustit. Před každým závodem jím totiž plní nádrže plochodrážních speciálů.

Zlatá přilba 2011 | foto: Radek Kalhous, MAFRA

"Metanol má lepší spalování než třeba benzin, přináší to vyšší výkon stroje," říká šéf místního extraligového oddílu Petr Moravec. "Protože je plochá dráha vlastně motocyklový sprint, musíte pořádného výkonu dosáhnout okamžitě," dodává.

Záměna s jinými látkami se zde dá takřka vyloučit - ve Svítkově musejí dodržovat přísné předpisy.

Metanol se nesmí ani převážet mezi stadiony

"Opatrování metanolu podléhá tvrdému režimu. Vyžaduje zacházení jako s jedy a musíte na to mít příslušné zkoušky. Je nutné zaznamenávat jakékoli použití v závodě i v tréninku," prozrazuje Moravec.

Metanol - pomáhá i hrozí

Metylalkohol je bezbarvá, alkoholicky páchnoucí kapalina, neomezeně mísitelná s vodou, těkavá, hořlavá a silně jedovatá. Může být součástí některých rozpouštědel, kapalin do kopírek či ostřikovačů autoskel. Používá se jako přísada do pohonných látek nebo jako samostatná pohonná látka zejména u přeplňovaných spalovacích motorů. Naředění tvrdého alkoholu s některou z toxických kapalin obsahujících metanol ničí lidské zdraví a životy. Toxické účinky může mít u dospělého člověka už jedna desetina mililitru čistého metanolu na kilogram váhy. Smrtelný je zhruba desetinásobek. Třeba člověka s hmotností 70 kilogramů může zabít pouhých 0,7 centilitru metanolu.

Pořadatele sportovních podniků v tomto ohledu kontroluje Ekologická komise. Při manipulaci s metanolem je nezbytné používat podložky, přechovává se v uzamykatelných prostorech.

Činovníci Zlaté přilby si na dokonalou evidenci metanolu potrpí tím spíš, že před čtyřmi nebo pěti lety měli kvůli němu problémy s daněmi.

"Spotřební daň z něj normálně platíme. Teď už je to naštěstí neprůstřelné," tvrdí Moravec.

Metanol není možné jen tak někde vylít - jezdci jej mohou tankovat pouze do motocyklů, nesmí se převážet ani mezi jednotlivými plochodrážními areály.

Zanedbatelné množství se pak spotřebuje například ještě na čištění "mašin". "Je to vynikající odmašťovadlo," vysvětluje manažer.

Jeho klub nakupuje metanol v nedalekých Slatiňanech po tisícilitrových barelech. Během jednoho extraligového závodu se jej "projede" mezi 100 až 120 litry. V motorkách musí být čistý, protože sportovní komisař vždy odebírá vzorek.

"Kdyby zjistil nějakou příměs, byl by to průšvih jako hrom! Takový jezdec by byl okamžitě diskvalifikován," děsí se Moravec možnosti, že by se to - teoreticky - mohlo stát třeba i jeho Pardubicím.

Jezdci metanol neochutnávají

Sám prý nezná nikoho, kdo by metanol byť jen v malém množství ochutnal. Se ztřeštěnými nápady se nicméně setkal.

"Za starých pořádků si tím někteří rozmrazovali auta," vypráví. Jak to fungovalo? "Nalili si metanol do misky, zapálili jej a strčili pod vůz."

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.