Velká křižovatka u Opatovic. Jedna ze silničních staveb, která se zastaví.

Velká křižovatka u Opatovic. Jedna ze silničních staveb, která se zastaví. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Bárta na uvítanou stopl novému náměstkovi stavbu „jeho“ R35

  • 0
Bývalý hejtman a dosavadní vládní zmocněnec pro stavbu silnice R35 Ivo Toman začal v nové funkci náměstka ministra dopravy porážkou. Vít Bárta v rámci úspor stavbu rychlostní komunikace zastavil. Nedostaví se ani třetí patro rekordní kruhové křižovatky u Opatovic nad Labem.

Ještě před několika dny vyhlašovala vláda, jak je pro ni R35 prioritní. Po pátečním vydání seznamu zastavených silničních staveb ji ale odkopla jako nepotřebnou okresku.

Ministr dopravy Vít Bárta tak zastaví práci na jediném úseku R35, který se nyní staví. Ostatní části budou silničáři připravovat od stolu.

"Na některé stavby ten Černý Petr musel padnout. Třetí patro křižovatky R35 u Opatovic nad Labem patří mezi minimálně rozestavěné stavby. Proto se tým, který vyjednával se stavebními firmami, rozhodl v její stavbě dál nepokračovat," řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Na třetí patro křižovatky přitom byly peníze z EU. Jenže stát nemá peníze na její dofinancování, což je podmínka pro získání dotace. "Musíme šetřit národní zdroje," řekl Ptačinský.

Obří kruhová křižovatka u Opatovic nad Labem

Vládní zmocněnec pro R35 Ivo Toman se o tom, že ministr pozastavil stavbu, dozvěděl prý z médií.

"Je to divné a pro mě samotného překvapení. Třetí patro je financováno z Operačního programu Doprava, takže z Evropské unie," tápal Toman nad informací o stavbě, kterou má na starosti a která mu v tomto týdnu vynesla křeslo náměstka ministra dopravy.

"Že o tom zastavení třetího patra u Opatovic vládní zmocněnec Toman nevěděl? Měl by více komunikovat s Ředitelstvím silnic a dálnic," řekl na úředníkovu adresu mluvčí ministerstva dopravy.

Toman: Zastavení stavby R35 mě překvapilo

Jak to, že jste nevěděl, že se opatovická křižovatka zastavuje? Tvrdil jste, že ke zmrazení stavby z evropských fondů dojít nemůže.
Je mi to divné. Je to stavba financovaná z operačního programu Doprava, tedy z evropských peněz. Ty se zastavovat neměly. Je to věc, která musela být rozhodnuta na poslední chvíli. Zavolejte na Ředitelsví silnic a dálnic nebo ministerstvo dopravy. Ti budou vědět víc.

Stal jste se náměstkem ministra dopravy. Kdy přišla nabídka?
V úterý jsem byl u ministra a on mi oznámil, že z kandidátů, co měl, se rozhodl pro mě. V pondělí v osm hodin se mám hlásit v Praze.

Co budete mít na starosti?
Obecně bych měl mít většinu silničních agend, tedy všechno, co souvisí se silnicemi. Pravděpodobně bych měl mít i kompletně odbor plavby, čili vodu.

Vládním zmocněncem pro R35 a D11 zůstáváte?
To se musíme domluvit jak s ministrem dopravy, tak s premiérem, protože jsem byl jmenován vládou. V každém případě je jasné, že pokud budu dál v nějaké podobě dělat zmocněnce, tak to bude zadarmo. Přál bych si ale, aby pokračovalo informační středisko, které se v Pardubicích vybudovalo.

Myslíte, že jako člověk z Pardubicka můžete z Prahy lépe bojovat za zlepšení silnic v kraji, za dostavbu R35?
Nechci slibovat něco, co nebudu moci dodržet. Budu ale moct všem připomínat, že pětatřicítka nesmí skončit mezi Pardubicemi a Hradcem Králové a musí dál.

Budete nyní dohlížet i na "vodu", tedy i na splavnění Labe.
To je těžké téma. jeho myšlenka by neměla skončit. Pro region by bylo dobré, kdyby v budoucnu bylo Labe splavněné. Když pro nic jiného, tak pro zviditelnění regionu.

A není to zviditelnění za dvě miliardy příliš drahý špás?
Bude to placeno z eurofondů, nebo ze státního rozpočtu nebo z peněz soukromého partnera. Myslím si, že dvě miliardy je částka, která se může někomu jevit velká a zbytečná, ale v porovnání s ostatními dopravními stavbami to není zas tak likvidační číslo.