Banka chce mít jistotu, že společnost EBA disponuje dostatečnými financemi na celou stavbu odbavovací haly na pardubickém letišti.

Banka chce mít jistotu, že společnost EBA disponuje dostatečnými financemi na celou stavbu odbavovací haly na pardubickém letišti.

Banka žádá budoucí terminál letiště do zástavy. Kraj protestuje

  • 6
Pokud na druhý pokus vyjde výběrové řízení na stavbu pardubického letištního terminálu, mohla by začít už v létě příštího roku. Akcionáři, tedy město Pardubice a kraj, však musejí vyjít vstříc novým požadavkům úvěrové banky.

Rozkol mezi akcionáře společnosti EBA, která provozuje pardubické letiště, vnesl požadavek banky před financováním stavby nové budovy.

ČSOB, která má na nový terminál půjčit čtvrt miliardy korun, totiž žádá, aby do zástavy dostala jak všechny pozemky pod stavbou, tak i budoucí novou halu. A zatímco je většinový akcionář, kterým jsou Pardubice, s návrhem takzvaného směnečného programu spokojený, kraj, jež drží třetinu akcií, souhlasný postoj nezaujal.

„Jsme ochotni do toho jít i za cenu, že pozemky a budoucí budova budou v zástavě. Dobrá zpráva je, že ČSOB se zhodnocením vyšší formy zajištění zlevňuje poskytnuté úvěrové prostředky,“ uvedl náměstek primátora Jan Řehounek.

Podle hejtmana Martina Netolického je však takový postup spojený s riziky.

Banka by totiž při výpadku splátek, což se při klesajícím počtu cestujících může snadno stát, mohla halu „zabavit“ a stát se jejím novým majitelem včetně pozemků.

„Materiály, které se týkají nového financování, jsme obdrželi až den před jednáním. Odmítám se jimi probírat v časovém presu bez vyjádření právníků a ekonomů. Tady je spousta rizik, směnečný program není v původním znění a s bankou je třeba dál vyjednávat. Zdržení v rozsahu několika dnů nebo týdnů není tak zásadní, abychom museli tak strašně kvaltovat,“ prohlásil Netolický.

Banka skutečně v souvislosti s případným převzetím stavby do vlastní zástavy nabízený úvěr zlevnila o čtyři setiny procenta. „Ve výsledku to dělá 850 tisíc korun, což se v objemu půjčených 250 milionů může zdát málo, ale je to stále úspora,“ informoval Řehounek.

Pardubičtí radní chtějí zprávu o novém způsobu financování přednést na středečním představenstvu společnosti EBA. Je ovšem otázka, do jaké míry bude mezi oběma akcionáři panovat shoda.

„Naši zmocněnci nemají pokyny hlasovat pro. Ta ukvapenost mě trošičku překvapuje, v těchto věcech je třeba uváženost. Já tam určitá rizika vidím a chci mít ověřená fakta ze všech stran,“ řekl hejtman.

Podle něj to ale neznamená, že by kraj dával od nového terminálu ruce pryč. Stejně jako město, i kraj už ve svém rozpočtu vyčlenil prostředky na dofinancování stavby. Ta má totiž přijít na tři sta milionů korun, banka půjčuje 250 milionů. „Na příští rok jsme vyčlenili osm milionů korun, na další pak šestnáct milionů, ale opakuji, ne pod časovým tlakem,“ uvedl hejtman.

Pardubická radnice počítá ve svém rozpočtu na příští rok s částkou 13,2 milionu korun.

Projekt musel projít zeštíhlovací kúrou

Tyto peníze Pardubice a kraj nalijí do společnosti EBA coby navýšení kapitálu, aby banka měla jistotu, že společnost disponuje dostatečným krytím na celou stavbu.

Na jejího dodavatele už se jedno výběrové řízení konalo, nakonec se ale ukázalo, že žádná firma není schopna novou odbavovací halu postavit v limitu tří set milionů korun.

Z projektu proto vymizely některé prvky, které budily dojem nadstandardní vybavenosti, ale pro vlastní chod letiště tolik stěžejní nejsou. Patří sem úpravy v některých interiérech, vybavenost kanceláří, projektant také musel ustoupit od speciální střešní fólie.

„Nemá to vliv na funkčnost terminálu, jen jsme se přesunuli z nadstandardu do běžného standardu,“ konstatoval Řehounek.

Debata o nové hale se přitom vede v období, kdy pardubickému letišti houfně mizí cestující. „Byla bych velice ráda, kdybychom do dvou let zaznamenali opět nárůst přepravených cestujících ve všech typech dopravy, pravidelné, charterové i provozu menších typů letadel,“ uvedla ředitelka společnosti East Bohemian Airport Hana Šmejkalová.