Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích | foto: MF DNES

Auta před Zelenou bránou v Pardubicích budou jezdit pod zemí, podívejte se

  • 42
Vedení pardubické radnice začíná připravovat zakopání čtyřproudové silnice na náměstí Republiky. Chce tak pro pěší propojit třídu Míru a historické jádro města. Projekt se má vejít do 100 milionů korun, dřívější odhady byly 800 milionů.

Pardubičtí radní chtějí pro auta na náměstí republiky vybudovat zhruba sto metrů dlouhý podjezd. Nad ním by vznikla prostorná pěší zóna, která by konečně spojila centrum města s Pernštýnským náměstím.

Lidé by tak už nemuseli při procházce městem kličkovat mezi proudy aut a čekat dlouhé minuty na přechodu na zelenou.

"Není to nic megalomanského. Nechceme stavět žádný dlouhatánský tunel. Jen by se vykopala jáma, postavila by se v ní silnice, přes kterou by se položily traverzy a zahrnulo by se to. Podle prvních propočtů bychom se měli vejít do sta milionů," uvedl náměstek pardubické primátorky Jindřich Tauber.

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích

Takový plán šéfové radnice už probírali několikrát. Ovšem zatímco předchozí vedení magistrátu spíše hledalo argumenty, proč to nejde, nyní se politici tváří, že to myslí vážně.

"Už řešíme i financování. S největší pravděpodobností bychom mohli dosáhnout i na evropské dotace. Zatím vše nasvědčuje tomu, že by to mělo jít," uvedl další náměstek primátorky Jiří Rozinek.

Původní plán na zahloubení frekventované silnice vznikl před lety v rámci univerzitní diplomové práce.

Náměstí Republiky v Pardubicích

Ten ovšem počítal s tím, že auta by zajížděla do podzemí zhruba u Sukovy hudební síně a vyjížděly by až za divadlem. Dlouhý tunel by však vyšel zhruba na 800 milionů korun. Na zmíněném projektu se podílel i architekt a dnešní zastupitel Aleš Klose.

V místě bylo dříve koryto Chrudimky

"Bylo by samozřejmě vynikající udělat to v celé délce. Nyní třeba nebude úplně ideální, že auta budou vyjíždět přímo před kostelem svatého Bartloměje. Je mi ale jasné, že by to bylo příliš drahé. Toto má daleko větší šanci na postavení a to je hlavní. Pardubice tuto stavbu potřebují," uvedl Klose.

Politici navíc věří, že právě zahloubení silnice, u které dnes musí stovky lidí denně čekat na přechodu, by mohlo stát na začátku vybudování pěší zóny na třídě Míru.

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích

"Odtržení třídy Míru a historického jádra je jednou z největších vad na kráse Pardubic. Pokud by se nám to podařilo, konečně by mělo smysl budovat pravou pěší zónu na třídě Míru. Podjezd se dá považovat za její první část. Osobně jsem se k tomu projektu hodně upnul," uvedl Jindřich Tauber.

Silnice by měla podle plánů zmizet v zatáčce u divadla a na druhé straně by vyjížděly zhruba na úrovni vchodu do obchodního domu Grand. Na povrchu by pak měl vzniknout samostatný pás pro vozy městské hromadné dopravy, místo se najde také pro zeleň či lavičky.

"Povrchová úprava bude vycházet z návrhu architekta Jaromíra Waltera, který na změnu náměstí vyhrál soutěž. Její provedení pak bude záležet už hlavně na penězích," říká Klose.

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích

Zajímavé je, že náměstí Republiky a okolí by se mohlo opět výrazně měnit téměř přesně po sto letech. Na začátku 20. století totiž na místě dnešní silnice tekla Chrudimka, která byla později přeložena za dnešní okresní soud. Právě bývalé koryto by bagrování mohlo výrazně ulehčit.

"Pravda je, že se bude kopat vlastně v navážce. Na druhou stranu v podzemí stále řeka teče. Bude se muset nasměrovat do betonového koryta. To by ale žádný větší problém být neměl," dodal Aleš Klose.

Líbí se vám návrh na přestavbu náměstí Republiky v Pardubicích?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 10. března 2011. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 2027
Ne
Ne 503