Areál bývalé Tesly v Pardubicích (květen 2011)

Areál bývalé Tesly v Pardubicích (květen 2011) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pardubice mají prvního vážného zájemce o zchátralý areál Tesly

  • 2
Pardubickým radním se ozvala firma, která by chtěla smysluplně využít zchátralý areál bývalé Tesly. Kdokoli však objekt koupí, musí se také postarat o jeho dopravní napojení. Magistrát se k tomu kdysi zavázal, když osiřelou továrnu získal zdarma od kraje. Opuštěná je od konce 90. let.

Šéfové pardubické radnice dělají tajnosti. Zatím neprozradí, která firma by chtěla využít zdevastovaný průmyslový areál mezi železničním koridorem a pardubickou nemocnicí.

„Identitu zájemce zatím nechceme zveřejňovat, protože neexistují žádné závazné smlouvy. Možný investor se ani nevyjádřil k vyřešení dopravy,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Areál bývalé továrny Tesla

Areál o rozloze 2,5 hektaru leží u železniční trati a takzvané rychlodráhy. Tvoří tak odhlučňovací stěnu. Tradice elektrotechnického průmyslu začala v Pardubicích v roce 1922, kdy firma Telegrafia zahájila výrobu telegrafů. Na produkci navázala firma Tesla, která například vyráběla slavný radiolokátor Tamara, na konci 90. let však zkrachovala. V novém tisíciletí koupil bývalou Teslu tchajwanský Foxconn s tím, že tam postaví svůj závod. Nakonec daroval za korunu areál hejtmanství a vybudoval továrnu v Černé za Bory.

Ovšem na internetu se dá velmi rychle zjistit, kdo by mohl mít o Teslu zájem. Na webové stránce www.teslacity.cz se její majitelé dokonce chlubí tím, že s vedením magistrátu navázali dobré vztahy. „Významně nám s projektem pomáhá také současné vedení radnice, v čele s jejím primátorem panem Martinem Charvátem, který se o celý projekt velmi živě zajímá,“ uvedli autoři projektu.

Podle webu by místo továrny na rádia mohly stát byty, kanceláře, vzdělávací zařízení i prostory pro zábavu. Vše je doplněné i vizualizacemi.

„Na ploše může vyrůst zábavněvzdělávací, obchodní, kancelářské a rezidenční centrum, které nemá v Evropě obdoby. Urbanisticky koncept vznikl ve spolupráci a na základě studie architekta Jana Kováře,“ píše se na webu s tím, že za projektem stojí „skupina lidí a firem, kteří chtějí zachránit historickou památku města a oživit ji.“

Největší obavy však mají politici z toho, jak by se případně podařilo investorovi vyřešit napojení areálu na silnici. Nadjezd přes trať totiž továrnu dokonale odřízl od okolních ulic.

„Úlohou města je se zájemcem jednat o dopravním napojení Tesly a nemocnice. Není možné areál prodat bez této podmínky,“ uvedla pro agenturu ČTK Helena Dvořáčková. Ovšem i na to projekt Tesla-City myslí. Podle autorů by s tím nemusel být žádný velký problém.

„Součástí projektu bude řešení křižovatky a nový terminál při příjezdu do krajské nemocnice, včetně parkovacího domu řešícího problém s parkováním pro krajskou nemocnici Pardubice,“ uvedli.

Z vyjádření radních však vyplývá, že zájemců o bývalou Teslu může být i více. Jednání jsou tedy evidentně na samém začátku. „Ozvali se nám také zájemci, kteří by si pronajali část budovy Telegrafie a provozovali tam služby spojené s lázeňstvím, rehabilitacemi a masážemi,“ doplnila Dvořáčková.

Na začátku tisíciletí koupil bývalou Teslu tchajwanský Foxconn s tím, že tam postaví svůj závod. Nakonec daroval za jednu korunu areál hejtmanství a vybudoval továrnu na zelené louce v Černé za Bory.

V roce 2012 pak kraj věnoval areál městu s podmínkou, že vyřeší dopravu. „Město na to dostalo čas pět let. Areál ale nakonec chtělo minulé vedení vrátit, protože nebylo schopné dopravu vyřešit. Kraj to odmítl a prodloužil lhůtu na deset let,“ uvedla Dvořáčková.

Už minulé vedení Pardubic uvažovalo o demolici zchátralých objektů. Magistrát v současnosti projednává demoliční výměr. Pokud se bourání budov doopravdy uskuteční, objekt Telegrafie by padnout neměl. Funguje totiž u koridoru jako hluková bariéra. „Jednak by bylo škoda budovu bourat a její absence by způsobila velkou hlukovou zátěž v Pardubičkách,“ řekla Dvořáčková.