"Sešli jsme se tu, abychom si připomněli význam slova pouť, ale i obraz Salvátora (tedy spasitele), který zobrazuje Ježíše Krista," řekl Duka věřícím, kteří zaplnili kostel Nanebevzetí Panny Marie do posledního místa. Nejmladší účastníci mše přitom sledovali projev arcibiskupa z kočárku.
Zatímco venku byl slyšet výskot lidí, kteří létali vzduchem na obřích houpačkách a tobogánech, Duka v kostele mluvil o tom, že nevěřit v Boha znamená nevěřit v člověka. "Nový zákon, který mluví o Ježíši, se nazývá zákonem proto, že se křesťanské hodnoty staly normou," pokračoval Duka do ztichlých řad.
Před sebou měl přitom obrázek Ježíše Salvátora. Po třicetileté válce a při morových epidemiích v letech po roce 1680 byl obraz považován za zázračný. Za třicetileté války ho údajně zhanobili a poškodili švédští vojáci, kteří Chrudim obsadili. Rána, kterou vojáci obrazu způsobili, údajně začala zázračně krvácet.
Po této události začali věřící obraz uctívat a církev k němu po několika desetiletích začala pořádat náboženské poutě. Na ně se postupně nabalily ryze světské trhy a provozování dalších pouťových atrakcí.