Návrh Jakuba Paděry měl ve svém středu hranol, pod nímž se nacházejí rozmístěná písmena tvořící název města.

Návrh Jakuba Paděry měl ve svém středu hranol, pod nímž se nacházejí rozmístěná písmena tvořící název města. | foto: Město Svitavy

Svitavští radní chtěli zkrášlit kruhovou křižovatku uměním. Pak couvli

  • 8
Debaklem skončila snaha zvelebit největší kruhový objezd ve Svitavách, kterým projíždí denně tisíce řidičů. Městu nevyšlo to, co se podařilo před třemi lety v Moravské Třebové, kde „za pár korun“ vyzdobili střed objezdu imitací lesa, ve kterém stojí starý důlní vozík z bývalých šamotových závodů.

Svitavská radnice chtěla do zkrášlení dosud zelené plochy nechat promluvit studenty výtvarných škol, ze kterých před půl rokem v soutěži vybrala komise dva vítězné návrhy. O tom, zda budou řidiči v budoucnu objíždět ocelová klubíčka, symbolizující textilní tradicí města, nebo čtyři metry vysoký hranol zapíchnutý v zemi s „rozházenými“ písmeny z názvu města, rozhodli sami obyvatelé.

Návrh Markéty Petráčkové s klubíčky.

Z 810 hlasů nakonec u lidí zvítězil první návrh s 342 hlasy, na druhou stranu 224 respondentů oba modely odmítlo. K této variantě se přiklonilo nakonec i vedení města. Jak se ukázalo, návrh by razantně prodražily bezpečnostní požadavky dopravní policie. Namísto milionu, který mělo město na akci v rozpočtu, by se úpravy vyšplhaly na milionů pět.

„Nechali jsme si dílo nacenit a celou záležitost jsme konzultovali i s dopravním inspektorátem. Po posouzení informací jsme vyhodnotili, že prvky nesplňují bezpečnostní požadavky a náklady jsou příliš vysoké,“ uvedl starosta Svitav David Šimek.

Připomínky města, že v Moravské Třebové šla taková akce realizovat bez větších bezpečnostních úprav, vyšla vniveč. „Kruhovým objezdem v Moravské Třebové jsme argumentovali, odpovědí nám bylo, že tam je situace jiná,“ dodal starosta.

Podle opozičního zastupitele Miroslava Sedláka mělo vedení města levnější variantu zvolit hned na začátku. „Osobně se domnívám a určitě nebudu sám, že lze vše vyřešit daleko prozaičtěji. Oslovit dvě až tři zkušenější zahradnické firmy s požadavkem na vytvoření dobře udržovatelné skalkové výzdoby s celoroční barevností. Dá se odhadnout, že by vše mohlo být brzy hotovo, nehledě na odhad nákladů za zlomek deklarované ceny,“ řekl Sedlák.

Město teď bude hledat náhradní řešení, které má být levnější a mělo by se stihnout do příštího roku, na kdy Ředitelství silnic a dálnic plánuje opravu silnice u objezdu.