Vrtulníky Mi-17, které se osvědčily v Afghánistánu.

Vrtulníky Mi-17, které se osvědčily v Afghánistánu. | foto: 24. základna dopravního letectva Kbely

Američané se chtějí v Pardubicích naučit létat s ruskými vrtulníky

  • 9
Jedním z výsledků návštěvy premiéra Petra Nečase v Bílém domě může být prestižní zakázka pro výcvikové centrum na pardubickém vojenském letišti. Prezidentovi USA navrhl, aby se Američané i další piloti z NATO učili na východě Čech létat s ruskými vrtulníky. Ty se osvědčily v Afghánistánu.

Nečas zahájil nabídkou Centra leteckého výcviku v Oválné pracovně své jednání s Barackem Obamou.

"Jsme přesvědčeni, že zřízení jakéhosi centra výcviku vrtulníkových posádek je správný krok. Považujeme to za důležitou věc, stojíme o americkou účast," říkal premiér před Bílým domem.

Dodal, že se není těžké dovtípit, že pardubický projekt je náhražkou za protiraketový radar v Brdech, od něhož právě Obamova vláda odstoupila.

Obavy, že by se do města nastěhovaly desítky amerických strojů, jsou zbytečné. NATO nedá dopustit na ruské vrtulníky Mi-17, které se ukázaly jako nepřekonatelné v lokalitách, jako je Afghánistán. A naprostou špičkou ve výcviku na těchto strojích je Česká republika, která umístila tréninkové středisko právě do Pardubic.

Výcvik pomůže zvednout prestiž regionu

Majitelem výcvikového střediska je společnost Letecké opravny Malešice (LOM). Ta vidí ve výcviku amerických pilotů příležitost pro pardubický region.

"Je to projekt, o který už dlouho usilujeme. Přínos pro Pardubice by byl nejen v nové infrastruktuře. Jde i o morální kredit a prestiž," uvedla mluvčí společnosti Martina Fišerová.

 "V Pardubicích by se měly vystřídat desítky posádek ročně. Nejde přitom jen o piloty, ale celé posádky včetně pozemního personálu," dodal ředitel společnosti LOM Jindřich Ploch.

Cvičit se bude i na trenažérech, slibuje centrum

Výcvik pilotů NATO by společnosti pomohl naplnit nevyužité kapacity, které zatím využívají jen piloti z Afghánistánu. V současné době se Centrum leteckého výcviku chystá na školení čtyř afghánských pilotů. (více o tom čtěte zde)

Podle provozovatele střediska se lidé nemusí bát, že se v okolí letiště zvýší hlučnost. "Piloti cvičí převážně na trenažérech. Navíc existují přísné hygienické normy, které musíme splňovat," podotkla Fišerová.

Podle náměstka ministra obrany Jiřího Šedivého by měl být projekt centra pro výcvik pilotů aliance hotový do května příštího roku.

Zatím ale není jasné, s jakou podporou se setká tato aktivita ze strany radnice. Vedení města totiž o plánech ještě nic neví. "Dozvídám se to až od vás," reagovala na dotaz pardubická primátorka Štěpánka Fraňková.

Armáda si slibuje, že ušetří

Armáda má však na zřízení střediska velký zájem. Pokud by se do Pardubic nastěhovali piloti a instruktoři NATO, dokázala by ušetřit dost peněz.

"Vycházíme z myšlenky, že sdružováním sil a prostředků několika zemí lze najít úspory při zajišťování vojenských činností, či ještě lépe zajistit přístup k obranným schopnostem, které by si jednotlivé země jinak nemohly dovolit," uvedl mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Armáda by tak podle něj ušetřila na výcviku svých vlastních pilotů a pozemního personálu. "Ze strany České republiky to znamená, že budeme chtít maximálně využít stávající nebo právě budované kapacity letiště v Pardubicích," dodal Pejšek.

Výcvik zahraničních pilotů přitom není pro Českou republiku běžná věc. V Česku se zahraniční vojáci naposledy hromadně cvičili koncem čtyřicátých let minulého století. Tehdy československá armáda zajišťovala výcvik izraelským vojákům.

,