Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Příprava nové trati na Chrudim nabírá zpoždění, možná se vůbec nepostaví

  15:08
Po desítkách let diskusí, kudy má vést nová železniční trať spojující Pardubice s Chrudimí, se místo výkupů pozemků debata vrací na začátek. A to možná bude i konec chystané ambiciózní stavby.

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic náhle končí. Podle expertů by se dostavbou spojky výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pardubický kraj chce do letošního září zjistit, která trasa nové železnice z Pardubic do Chrudimi je přijatelná pro samosprávy a zda ji lze prosadit a technicky postavit. Na tom by nebylo nic divného, pokud by se neměla už za dva a půl roku začít stavět.

Takzvaná Ostřešanská spojka, kterou připravuje státní organizace Správa železniční dopravní cesty, narazila na velmi silný odpor obce Ostřešany, ale i Chrudimi. Není vyloučeno, že se kvůli tomu bude stavět později, v jiné trase, ale dost možná nevznikne vůbec a cestující se časem dočkají jen modernizace tratě v dnešní trase.

„Do konce září chceme možné trasy prověřit. Měla by být k dispozici možná technická řešení i vizualizace,“ uvedl náměstek Pardubického kraje Michal Kortyš (ODS), který je zodpovědný za dopravu.

Upozornil, že Pardubický kraj může přispět k tomu, aby se našlo schůdné řešení, samotné rozhodnutí ale bude na investorovi celé akce - tedy Správě železniční dopravní cesty.

Vlaky zatím z Pardubic jezdí nejdříve na opačnou stranu do Rosic nad Labem a teprve potom míří do Chrudimi. Jízda úvratí by měla zmizet, vlaky na Chrudim by totiž jely do Pardubiček, kde by se od koridoru odpojila nová trať - Ostřešanská spojka - a vedla od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi. Tím by se odstranilo i úzké hrdlo východočeské železniční sítě v Rosicích.

Spojka v původní trase vadí Ostřešanům i Chrudimi

Ovšem loni se ukázalo, že železnici vedoucí po vysokém náspu nedaleko za rodinnými domy Ostřešany nechtějí. Novou Ostřešanskou spojku za dvě miliardy korun ale paradoxně odmítá i Chrudim, která měla mít teoreticky na rychlém spojení s Pardubicemi největší zájem.

„Je to velmi drahá stavba, na deseti kilometrech plánuje dvacet silničních a železničních mostů, zabere 31 hektarů orné půdy v první bonitě. Myslím si, že by bylo rozumnější modernizovat stávající trať,“ uvedl místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček.

Chrudimi se také nelíbí, že železnice se k městu přiblíží ze severu po desetimetrovém náspu. Radní o takovou bariéru nestojí, tvrdí, že poničí krajinu.

Proti Ostřešanské spojce se postavil i poslanec ANO Martin Kolovratník. „Já slyším z jedné strany, jak lidé železnici nechtějí, nejsou na ni zvyklí, a z druhé strany obyvatele Starých Jesenčan či Medlešic, kteří by o trať neradi přišli,“ uvedl Kolovratník. Náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb nedávno řekl, že je třeba prověřit jiné varianty trasy.

Nový favorit politiků i úředníků: Jesenčanská spojka

Pokud nemá jít trať kolem Ostřešan, mnoho možností nezbývá. Úředníci i politici hovoří o takzvané Jesenčanské spojce, která by se od Pardubiček stočila mezi Pardubicemi a Dražkovicemi k původní trati. Správa železniční dopravní cesty tuto trasu původně zavrhla, teď ji znovu prověří.

„Já bych tuto trasu preferoval,“ uvedl Michal Kortyš. Zatímco s Ostřešanskou spojkou územní plán Pardubic počítal, na Jesenčanskou připraven není. A to je obrovský problém. Jen samotná změna územního plánu zabere podle optimistického odhadu dva roky. Další roky by padly na projednání vlivu stavby na životní prostředí. Navíc na stavbu nové trati byl stát ochoten dát miliardy z evropských fondů, což nebyla samozřejmost.

„Je to velká škoda. Nikde v republice se nic takového nepovedlo prosadit, ekonomika tam skoro nevycházela, stálo to hodně úsilí,“ uvedl Jiří Pálka, jednatel společnosti Oredo, která organizuje dopravu.

Za pár let se budou shánět podobné peníze mnohem obtížněji. Tím spíše, že historicky výjimečný přítok peněz z Unie do České republiky bude po roce 2022 slábnout.

V případě železnice v Ostřešanech se ukazuje, že územní plán Pardubického kraje, takzvané zásady územního rozvoje, byl na tuto velkou stavbu připraven jen na papíře. Zvolená trasa nebyla důkladně projednána s místními lidmi a samosprávami. Podobný problém nyní všichni řeší v Litomyšli, kde část zastupitelů pět minut po dvanácté prosazuje změnu trasy dálnice D35.

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

26. dubna 2024  15:09,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Obchvat Svitav odvedl tisíce aut, radary z výpadovky na Brno čeká stěhování

2. května 2024  14:59

Svitavská radnice přesune měření rychlosti z úseku, kterým kvůli nově dokončenému obchvatu města už...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Dotace z EU zachránily Automatické mlýny, na čachry s penězi doplatil hotel

2. května 2024

Miliardy korun z Evropské unie v posledních dvaceti letech nemířily jen do asfaltu a kolejí,...

Vítr komplikoval dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdily vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr ve středu potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...