„Škodu zatím nelze vyčíslit, stalo se to teprve v pátek. Teď musíme stroj rozebrat, zjistit, co je poškozené, a pustit se do oprav. Samozřejmě se vynasnažíme, aby bylo letadlo co nejdříve zpět ve vzduchu. Víc zatím říct nemohu,“ sdělil Robert Theiner, vedoucí Ústavu letové techniky na ČVUT v Praze, který se na tvorbě letadla podílel.
Stroj UL - 39 Albi spadl při zkušebním letu z Jihlavy, během kterého se testovaly brzdicí klapky.
„Letoun se dostal do krizových hodnot a pilot v nouzi použil padákový záchranný systém. Tak se letadlo i s ním sneslo bezpečně na zem. Při nehodě došlo k poničení pravého křídla a zadní části stroje. Jelikož jde o dlouhodobý projekt, není to neobvyklá událost,“ sdělil František Kučera, předseda Klubu leteckých novinářů. Podle něj by letoun neměl utrpět výraznější újmu.
V současnosti nelze vyčíslit, jak drahá bude oprava ultralightu, který na první pohled vypadá jako cvičný proudový letoun. Vývoj trval několik let a stál několik desítek milionů korun. Cena samotného stroje by se měla pohybovat kolem pěti milionů korun. Na výrobě se podíleli nejen strojaři z ČVUT, ale i firmy La Composite a Jihlavan airplanes.
4. dubna 2016 |