Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nezkolaudovanému nádraží „stříhali pásku“. Bez pompy a v pivovaru

  16:34
Slavnostní otevírání nových staveb si vždy nenechá ujít řada politiků. Ovšem při ukončení nákladné rekonstrukce nádraží v Ústí nad Orlicí za více než miliardu korun se jim před fotoaparáty moc nechtělo. Ne vše se totiž povedlo úplně podle představ cestujících.
Jeden ze čtyř přístřešků, kterému chybí boční stěny.

Jeden ze čtyř přístřešků, kterému chybí boční stěny. | foto: Martin Švec, MAFRA

Otevírací akce se uskutečnila takřka v tichosti a zejména za přítomnosti představitelů investorů a dodavatelů. Účastníci se přitom sjeli nikoliv přímo na nádraží, jak by se dalo čekat, ale do prostor orlickoústeckého minipivovaru, jehož majitel je zároveň jednatelem stavební firmy, která se na rekonstrukci nádraží podílela.

Politická reprezentace byla skromná. Ústecký starosta Petr Hájek sice seděl v přední linii mezi řečníky, ale nakonec ani slovo nedostal. To náměstek hejtmana a krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek se tvářil při stříhání pásky spokojeně, ale byla to zřejmě jen nedobrovolná grimasa.

Sám totiž posléze přiznal, že se mu nová funkčnost nádraží příliš nezamlouvá. Radši by uvítal, pokud by byla využita stará nádražní budova, která nyní stojí uprostřed kolejiště mezi nástupišti.

„V zahraničí by ji zevnitř vybourali a zvenku jí nechali její historický ráz. Vybavili ji novým informačním a odbavovacím systémem, příjemným místem na čekání včetně nějakého občerstvení či novinovým stánkem. Lze si všimnout, že nic takového na novém nádraží nenajdete. Stará budova je ne úplně citlivou realizací projektu znehodnocena,“ postěžoval si Dušek.

Ovšem ze strany investora, kterým byla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), kritická slova na novou podobu železničního uzlu nepadla.

„Bylo potřeba instalovat nová technologická zařízení. Umístění do staré budovy by si vyžádalo velké investice. Navíc byla ve velmi špatném technickém stavu. Nová budova je úměrná tomu, co nakreslil projektant, aby nebyla ekonomicky náročná na provoz a současně plnila základní funkce, které má výpravní objekt plnit,“ uvedl náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy SŽDC Mojmír Nejezchleb.

Kolaudaci mají zatím jen silniční stavby

Stavba je ve zkušebním provozu provozu od loňského listopadu. V současnosti se ale stále vše vyhodnocuje. Ačkoliv silniční stavby už prošly kolaudačním řízením, tak další části nádraží ještě zkolaudované nejsou.

„Nyní proběhne kolaudace drážních objektů, tedy jak železniční estakády, vlastního nádraží, výhybek, propustků či opěrných zdí. To vše by se mělo kolaudovat v tomto roce,“ prohlásil šéf pracovního týmu dozoru SŽDC Zbyněk Polák.

Mezi další nezkolaudované části patří koryto řeky Třebovky, které se muselo přesunout, jelikož původně leželo příliš blízko mostním pilířům, které by v případě velké vody mohly být ohroženy.

Celkové náklady projektu jsou vyčíslené na téměř 1,4 miliardy. Do částky jsou však zahrnuty jak inženýrské práce, tak i například výkupy. Na proplacení evropských dotací, které činí tři čtvrtiny nákladů, nemá přetrvávající kolaudace i po ukončení stavby vliv.

„Podstatné je, že se objekty již používají. Až uplyne zkušební lhůta, mohou se zkolaudovat. Je to standardní postup,“ sdělil vedoucí oddělení realizace staveb SŽDC Radomil Novák.

Náklady navíc stavbu prodraží

V průběhu stavby se vyskytlo několik problémů, například s pozdějším zastřešením přístřešků. Větší komplikace ale způsobil propad nástupišť zaviněný špatným podložím, které geologický průzkum neodhalil. I kvůli tomu se stavba ještě prodražila.

„Náklady navíc činí přibližně šest procent nad vysoutěženou částku, která byla kolem 900 milionů,“ upřesnil Novák.

Nádraží mělo být původně hotové již před rokem. Web SŽDC ke stavbě uvádí, že práce měly skončit v červenci 2015. Nakonec bylo vše hotové až v listopadu. Žádná sankce ale dodavatelskou firmu Eurovia nečekají. Počítat s nimi ovšem bude patrně muset za některé vady, které už jsou v současnosti viditelné. Jde například o popraskané omítky u nové výpravní budovy. Taktéž chybí zhruba padesátimetrový úsek protihlukových stěn.

„To už bude předmětem reklamací. Bude úkolem zhotovitele tyto závady odstranit. Máme ve smlouvách pětiletou záruku,“ dodal Novák.

Přístřešky na nástupištích nemají stěny

Cestujícím se dále nelíbí třeba cesta podchodem, která je zejména ke třetímu nástupišti dlouhá. Starším lidem pak slouží výtah pouze na jednom nástupišti. Pokud nechtějí jít po poměrně příkrých schodech, nezbývá jim, než na peron vylézt po mírnějších, ale značně delších chodnících

„Říkají tady tomu fit nádraží,“ utrousila na nádraží pokladní, která neměla ponětí, že se stavba oficiálně ukončuje.

Kritizované jsou i čtyři venkovní přístřešky, kterým chybí boční stěny, takže v případě nevlídného počasí cestující při čekání na spoj mohou ofouknout či zmoknout.

„Letos v zimě jsem zažil hodně případů, kdy jsme za velké plískanice byli schování „u Kadrmana“ pod střechou, protože moderní přístřešky nás před nepohodou neuchránily,“ popsal své zážitky krajský radní Dušek.

Oním „záchranným úkrytem“ myslel staré nádraží, které nedávno koupila společnost Oustecké nádraží zastupované Martinem Kadrmanem, jenž se před lety zasadil o prohlášení budovy za kulturní památku.

Autor:
  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

Stát se přiblížil stavbě nejnáročnějšího úseku D35, ministerstvo má poradce

2. května 2024  19:08

O krok blíž se posunul pokus státu o další výstavbu dálnice se soukromou účastí, tedy takzvaný PPP...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Pardubicku narazil řidič do patníku, značky i stromu. Nehodu nepřežil

28. dubna 2024  10:13

V noci na neděli zahynul u Sezemic na Pardubicku pětatřicetiletý řidič. Havaroval se svým vozem BMW...

Pardubice - Zlín 2:0, cennou výhru vystřelili po přestávce Icha s Krobotem

4. května 2024  17:11,  aktualizováno  18:24

Icha je pardubickým hrdinou. Kromě úvodního gólu totiž ještě v závěru z brankové čáry vykopl pokus...

Říčka se loučí v Pardubicích: Odcházím spokojený, ale zlatá tečka chybí

4. května 2024  8:08

Vlastně nejde o žádné překvapení, je to spíš jen oficiální potvrzení toho, o čem se už mluví...

Nová expozice na Boudě se věnuje zkouškám na opevnění, bunkry propaguje i kniha

4. května 2024  5:23

V nejchladnější veřejnosti přístupné památce Česka tento týden odstartovala hlavní turistická...

ANALÝZA: Familia, aura a štěstí Třince? OK, ale tohle bylo o pardubickém Dynamu

3. května 2024  15:15

Stačilo málo. Jedna teč, jeden šťastný odraz. A vše by bylo jinak. Ovšem do historie je zapsáno, že...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....