Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Správci železnic chystají u Pardubic novou železniční trať za miliardy

  16:15
Správa železniční dopravní cesty chce vybudovat novou trať do Chrudimi, která povede přes Nemošice a Ostřešany. Pokud vše půjde dobře, začne se stavět už za čtyři roky. Cena? Přes dvě miliardy korun.

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic náhle končí. Podle expertů by se dostavbou spojky výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Revoluci v cestování mezi Chrudimí a Pardubicemi má přinést stavba nové tratě, takzvané ostřešanské spojky, kterou chystá Správa železniční dopravní cesty. Jízda by se zkrátila, navíc by na trase přibyly nové zastávky, jedna dokonce přímo v centru Pardubic.

„Předpokládané zahájení stavby je 2020 až 2022, s rozpočtem 2,2 miliardy,“ uvedl Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Dodal, že společnost Sudop bude připravovat dokumentaci k záměru projektu. Poté bude muset SŽDC zhotovit studii EIA - posouzení vlivu na životní prostředí a zažádat o stavební povolení.

„Chtěli jsme toto řešení léta, ale SŽDC tvrdilo, že to nejde, že je to příliš drahé. A teď nám dali za pravdu. Je to potřeba, vždyť se jedná o spojení dvou největších měst Pardubického kraje,“ řekl náměstek pardubického hejtmana odpovědný za dopravu Jaromír Dušek.

Už od vzniku tratě roku 1871 jezdí vlaky z Pardubic do Chrudimi zvláštním způsobem. Nejdříve musejí jet do Rosic, aby pak zamířily opačným směrem na jih. Trať totiž není s koridorem propojená. Stejně složitě cestují i lidé z Chrudimi do Pardubic. Komplikované a pomalé cestování mezi oběma městy má ukončit nová trať. Takzvaná ostřešanská spojka by se odpojila od koridoru v Pardubičkách a vedla by od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi. Tato trasa by výrazně urychlila spojení mezi Chrudimí, Pardubicemi a Hradcem.

Cestující ocení i novou zastávku

Stará trať vedoucí kolem pardubického závodiště má kvůli letišti zůstat, zbylá část by patrně zmizela. Cestující by ocenili nejenom podstatně rychlejší jízdu, ale i novou zastávku Pardubice centrum umístěnou mezi podjezdem ulic Jana Palacha a ulicí 17. listopadu.

„Chci být mírný realista, ale víme, jak se budují dopravní stavby, a podobných termínů a vyjádření jsme už zažili hodně,“ uvedl starosta Chrudimi Petr Řezníček.

Loni v létě schválila Centrální komise Ministerstva dopravy „Studii proveditelnosti Uzel Pardubice“, ve které projektanti řešili sedm možných způsobů modernizace pardubického nádraží a tratě mezi Pardubicemi a Chrudimí. A právě stavbu ostřešanské přeložky vybrali jako nejvhodnější řešení.

Ani vysoké náklady nemusejí znamenat zásadní problém, vždyť SŽDC loni dokončila modernizaci čtyřicetikilometrového úseku z Medlešic do Hlinska za bezmála miliardu korun. A ještě jeden argument, proč tentokrát brát plány SŽDC vážně - stavba má přímo navazovat na dlouho odkládanou modernizaci pardubického nádraží, která se pravděpodobně uskuteční.

Místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček ale tvrdí, že dávat přes dvě miliardy na vylepšení cestování mezi Pardubicemi a Chrudimí nedává smysl.

„Myslím si, že to pro tento region není úplně prioritou, ty peníze lze využít lépe. A podle mne by teď stačilo, kdyby České dráhy posílily spojení z Chrudimi do Rosic,“ uvedl Trávníček.

Projektanti slibují, že by trať podle potřeby vybavili protihlukovými stěnami. U Mikulovic dokonce uvažují o tom, že by trať překonala tamní kopec tunelem. Zatímco uzavřené železniční stanice Medlešice a Staré Jesenčany by se staly zajímavé leda tak pro drážní archeologii, na nové železnici by vlak zastavoval v centru Pardubic, navíc by vznikly zastávky Pardubice - průmyslová zóna, Ostřešany a uprostřed polí zastávka Nemošice.

Od průmyslové zóny v Pardubicích do Ostřešan by byl bezmála tříkilometrový dvoukolejný úsek. A to ještě projektanti zalitovali, že neprosadili elektrifikaci ostřešanské přeložky. Náklady na elektrizaci a novou trakční měnírnu v Chrudimi jsou podle firmy Sudop tak vysoké, že by se tato investice nevyplatila.

I v minulosti odborníci plánovali přeložení trati mezi Chrudimí a Pardubicemi. Mělo se jednat o medlešickou spojku, která, jak název napovídá, by zachovala Medlešicím vlakové spojení. Projektanti před osmi lety však zjistili, že tato trasa už není reálná a navrhli dražší, ale přímější ostřešanskou spojku.

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

26. dubna 2024  15:09,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cena z výběrových řízení neplatí, D35 do Ostrova je už dražší skoro o miliardu

25. dubna 2024  18:17

Stát zaplatí za stavbu dvou úseků dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem mnohem více,...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Dotace z EU zachránily Automatické mlýny, na čachry s penězi doplatil hotel

2. května 2024

Miliardy korun z Evropské unie v posledních dvaceti letech nemířily jen do asfaltu a kolejí,...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

Křivda se neustále opakuje. Vědec chce hranici Čech a Moravy víc zatraktivnit

1. května 2024

Premium Sociální a regionální geograf z Masarykovy univerzity Petr Marek chce hranici Čech a Moravy...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...