Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pěší zóna bez trolejbusů nakonec bude. I když jen večer a o víkendu

  12:14
Za měsíc a půl by se na opravenou pardubickou třídu Míru měly vrátit trolejbusy. Moc jich ale nebude. Dopravní podnik pustí do ulice jen tři sporadické linky, které navíc nejezdí o víkendech a svátcích. Aspoň o volných dnech tak město získá klasickou pěší zónu bez dopravy.

Trolejbusů na tříde Míru po její rekonstrukci bude mnohem méně než bývalo. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Posezení na zahrádce před kavárnou, procházka s kočárkem nebo volné vypuštění dětí třeba na kole či koloběžce.

To vše by mělo být už na začátku března možné na opravené třídě Míru bez strachu z projíždějících trolejbusů. Alespoň tedy ve dnech, kdy se nepracuje. Pardubičtí politici se totiž nakonec rozhodli, že alespoň částečně udělají z opravené ulice čistou pěší zónu.

„Nakonec jsme došli ke kompromisu, který snad většině lidí udělá radost. Do ulice pustíme tři trolejbusové linky, které jezdí jen párkrát za den a o víkendu vůbec. Znamená to tedy, že všední dny večer a celé víkendy bude třída Míru klasickou pěší zónou,“ uvedl šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Ten původně přitom nechtěl ani slyšet o tom, že by ulici jeho vozy nemohly využívat. Ovšem konečná podoba opravené třídy ho donutila změnit názor.

Architekt Jaromír Walter, který sám hodně bojoval za ulici bez dopravy, totiž projekt zpracoval tak, že se trolejbusy na bulvár prakticky nevejdou. Dosáhl tak vlastně svého.

„Nechci toto vůbec komentovat, protože to je přesně tak. Ačkoliv zastupitelé schválili variantu s obousměrným provozem trolejbusů, ten tam možný rozhodně není. Na čtyřmetrový pruh se dva trolejbusy vážně nevejdou. I tak bude složité, aby se vůz vyhnul třeba zásobovacímu autu,“ uvedl Pelikán.

Nakonec budou mezi Grandem a lékárnou jezdit linky číslo 27 a 21. Obě jezdí mezi 7. až 17. hodinou velmi málo. V praxi to znamená, že v nejužším místě třídy projede zhruba 40 spojů denně. Přitom ještě v srpnu se mluvilo o 160.

V úseku mezi Sladkovského ulicí a AFI Palácem pak bude jezdit linka číslo 4, která také nejezdí právě často. Ostatní linky zůstanou na Sukově třídě. „Vytvoření speciálního pruhu pro MHD se nám osvědčilo, nebude problém to takto udělat,“ doplnil Pelikán.

Odpůrci omezení provozu vítají

Poměrně překvapivou změnu pochopitelně přivítali hlavně zástupci pěší zóny, za kterou se v Pardubicích podepisovala petice. „Je to rozhodně dobrá zpráva. Aspoň tedy v sobotu a o svátcích budou mít Pardubice důstojnou hlavní ulici bez dopravy,“ uvedl architekt a bývalý radní Milan Košař. Hned však dodává, že mohlo být ještě lépe.

Dopravní podnik totiž chystá nákup trolejbusů s agregáty, které umožní, aby stroj mohl nějakých deset kilometrů pokračovat v jízdě bez trolejové trakce. Z toho vyplývá, že na ulici vůbec nemusely být lidmi ostře kritizované troleje.

„Tohle je vážně škoda. Kdyby se to podařilo včas zkoordinovat, byla by to úplná paráda. Trolejbusy mohly ulicí jezdit, ale stožáry to tam nemusely hyzdit,“ říká Košař.

Trolejbusy musí třídou projet kvůli dotaci

Nicméně s tím už se nedá nic moc dělat. Jelikož stavbu za 120 milionů z valné části financuje Evropská unie, je nutné dodržet podmínky přidělení dotace. I proto třídou Míru a Sladkovského ulicí musí projet denně alespoň několik trolejbusů.

„Jde o takzvanou udržitelnost projektu. Laicky řečeno, kdybychom neměli v obou ulicích troleje a trolejbusy, tak nám Brusel nedá slíbené peníze,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Poměrně komické je hledání klíčového viníka, který může za nevzhledné sloupy v ulici. Šéf dopravního podniku Pelikán ho vidí právě v architektu Walterovi. „Nechápu, proč navrhl ty nejméně zdařilé sloupy, které se hodí spíše někam do průmyslové zóny,“ posteskl si Tomáš Pelikán.

Brněnský architekt, který od začátku stále opakoval, že dopravu na ulici nechce, však pohotově reagoval. „Zastupitelstvo rozhodlo tak, jak rozhodlo. Politikům jsem ale říkal, že se sloupy to nebude hezké,“ uvedl Walter.

Nyní je ale jasné, že minimálně pět let budou muset sloupy na ulici zůstat. Právě tak dlouho bude Evropská unie kontrolovat, zda její peníze Pardubice použily dle dohod.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

26. dubna 2024  15:09,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cena z výběrových řízení neplatí, D35 do Ostrova je už dražší skoro o miliardu

25. dubna 2024  18:17

Stát zaplatí za stavbu dvou úseků dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem mnohem více,...

Křivda se neustále opakuje. Vědec chce hranici Čech a Moravy víc zatraktivnit

1. května 2024

Premium Sociální a regionální geograf z Masarykovy univerzity Petr Marek chce hranici Čech a Moravy...

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Chrudim chce více podzemních parkovišť, další chystá i developer

30. dubna 2024  15:52

Pro města přeplněná auty je ideální budovat k novým bytům i podzemní parkování. Je to však drahé a...

Pardubická koalice narazila u ztrátového letiště, jeho další dotování neprošlo

30. dubna 2024  11:40

Radním Pardubic neprošel na jednání bod, ve kterém chtěli schválit další navýšení základního jmění...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...