Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z Pardubic do Sezemic měla lidi vozit tramvaj rychlostí běžce

  8:30
Na počátku hromadné dopravy mezi Pardubicemi a Sezemicemi i mezi Pardubicemi a Bohdančí byla pošta. Ředitelství pošt a telegrafů chtělo ušetřit za dopravu vlastními koňskými povozy a v květnu 1908 zřídilo dvě autobusové linky pro přepravu osob a pošty.

Projekt elektrické dráhy mezi Pardubicemi a Sezemicemi vypracoval Elektrotechnický závod František Křižík v pražském Karlíně v roce 1905. | foto: Koláž: Michal Klíma, MAFRA

Tehdy to byly první veřejné autobusové tratě řízené státem v Čechách. A pravděpodobně v celém Rakousku-Uhersku.

Současná výstava "Nerealizovaná budoucnost" ve Státním okresním archivu Pardubice připomíná však to, co se v dopravě mezi těmito městy nepovedlo. Například dotáhnout do konce plán tramvajové trati spojující Pardubice a Sezemice.

"Ještě dnes se to určitě nedá považovat za špatný nápad, náklady na takové spojení by patřily k nejnižším a trvalé spojení tramvajovou dopravou v určitých intervalech by bylo pro obě města výborné," říká sezemický starosta Martin Staněk.

A dodává, že kdysi měla vést přes Sezemice i železnice, což také nevyšlo.

Nakonec neuskutečněný projekt lokální železnice Pardubice - Sezemice - Holice - Týniště nad Orlicí se připravoval od roku 1892. Většina obcí holického okresu se však tehdy přiklonila ke konkurenčnímu projektu místní dráhy Týniště - Holice - Chrudim - Heřmanův Městec.

Proto se sezemičtí měšťané rozhodli přivést do města úzkorozchodnou dráhu s elektrickým pohonem. Projekt vypracoval Elektrotechnický závod František Křižík v Praze Karlíně roku 1905. Jednokolejná trať o rozchodu jeden metr s celkovou délkou 8,9 kilometru měla spojit Pardubice a Sezemice a zároveň měla v obvodu Pardubic plnit funkci městské tramvaje.

Dopravu měly zajišťovat tři motorové vozy s kapacitou 16 sedících a 12 stojících cestujících. Připraveny byly také tři nákladní přívěsné vozy s nosností 5 tun. K pohonu tramvaje měly sloužit dva elektromotory, každý o výkonu 20 koňských sil při rychlosti 13 kilometrů za hodinu.

V červnu roku 1906 proběhla politická pochůzka s revizí trati. Ta měla vést středem ulic města od pardubického nádraží Alžbětinou třídou (dnes 17. listopadu) k hotelu Veselka, kde zatáčela na Královskou třídu (třídu Míru).

Na jejím konci překonávala železný most přes takzvanou Městskou řeku a průjezdem skrze domy vstupovala na Pernštýnské náměstí, odkud pokračovala Pernštýnskou a Arnoštskou ulicí (sv. Anežky České) na Bělobranské náměstí a do dnešní Husovy ulice, kde tehdy již začínala okresní silnice do Sezemic.

Odtud měly koleje vést po pravém okraji komunikace, aby nepřekážely ostatní dopravě a zároveň aby ostatní dopravou nebyla zdržována ani tramvaj. Konečná stanice byla u sezemických jatek.

Nápad s tramvají ukončily městské autobusy

Od roku 1908 však začaly na trase Pardubice - Sezemice jezdit již zmíněné autobusy pošty a idea tramvají se začala hroutit. Přesto podal roku 1911 říšský poslanec Jan Vladimír Hráský žádost o koncesi na stavbu úzkokolejné místní elektrické dráhy. Jednání zastavila první světová válka.

"Myšlenka tramvajového spojení s Pardubicemi byla ze strany sezemického městského úřadu oživena roku 1920. Přestože Sezemice byly ochotny zvýšit svůj podíl na financování akce z 250 tisíc na 750 tisíc korun, k uskutečnění plánovaného záměru již nedošlo a úlohu zajištění vyhovující dopravní obslužnosti definitivně převzaly autobusy," uvádějí autoři výstavy v sále okresního archivu na Bělobranském náměstí.

Zamýšlenou stavbu tramvajové dráhy dlouho připomínala jen nedodlážděná sezemická silnice, kde se uvažovalo o pokládce kolejí. Tramvaj do pardubických ulic nakonec vyjela pouze z nostalgie jako její maketa postavená na podvozku automobilu.

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

26. dubna 2024  15:09,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Dotace z EU zachránily Automatické mlýny, na čachry s penězi doplatil hotel

2. května 2024

Miliardy korun z Evropské unie v posledních dvaceti letech nemířily jen do asfaltu a kolejí,...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

Křivda se neustále opakuje. Vědec chce hranici Čech a Moravy víc zatraktivnit

1. května 2024

Premium Sociální a regionální geograf z Masarykovy univerzity Petr Marek chce hranici Čech a Moravy...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...