"Tuto akci pravděpodobně nebude možné zahájit ani v roce 2011," řekl k plánům na modernizaci orlickoústeckého nádraží mluvčí Správy železniční dopravní cesty Tomáš Drzota.
Škrty v dopravních stavbách totiž postihnou i modernizaci železničního koridoru z Prahy do Brna, na kterém Ústí nad Orlicí leží. Nádraží se tak opravovat nebude.
"Nadále budou lidé skákat z vlaku na nízké perony. Je to koridorová trať, ale stanice tam funguje jako na lokálce," komentoval oznámení správců železnic mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Dvoumiliardová přestavba má zrychlit vlaky až na 160 kilometrů v hodině. Důvodem je i zvýšení bezpečnosti v prostoru nádraží. Dnes tam chybí podchody k vlakům a bezpečná nástupiště.
Nádraží také leží na ostrově mezi dvěma tratěmi a přístup k němu ztěžují dva nebezpečné přejezdy se závorami. Přestavba by měla přinést estakádu, která umožní autům všechny koleje nadjet.
O jak nebezpečné místo se jedná, se nechtěně přesvědčil i prezident Václav Havel, když v roce 1997 mezi závorami železničních přejezdů uvázl ve služebním voze. Jeho řidič pak vyvolal skandál, když místo čekání závory objel těsně před rychlíkem.
Spor o budovu trvá
Ústí chce oslovit poslance, aby na modernizaci nádraží mysleli při schvalování státního rozpočtu. "Je to fatálně nebezpečné nádraží. Musíme mít v parlamentu takovou sílu, abychom to protlačili," uvedl starosta Richard Pešek.
Podporu rychlé modernizaci nečekaně vyjádřilo i sdružení Nádraží nedáme!, které bojuje za zachování původní výpravní budovy.
"Naše sdružení bude vyvíjet maximální úsilí, aby se v Ústí od příštího roku začalo stavět," říká předseda sdružení Martin Kadrman. Připomíná ale, že na budoucí podobě stanice se strany stále nemohou shodnout.
Město a správci železnic prosazují stavbu nové nádražní budovy. Sdružení chce naopak zachovat starou z roku 1874. S podporou režisérky Olgy Sommerové sdružení na internetu nasbíralo skoro 17 tisíc podpisů.